Vad en webbmarknadsförare arbetar med

En webbmarknadsförare verkar i såväl det synliga som det dolda. Bilden till det här blogginlägget symboliserar arbetet på ett bra vis. Vissa saker ser alla direkt, det är t.ex. nya bloggartiklar eller bilder. Andra saker ser bara marknadsföraren, saker dolda för publik insyn men som har påverkan på vad som syns och hur det syns. Här är åtta arbetsuppgifter för en webbmarknadsförare:

1 – Författa innehåll som blir till en bloggpost på en satellitsajt, med tillhörande research, justering av tonläge och val av kompletterande bilder och/eller video. Syftet kan vara att bygga content för direkt eller senare utlänkning till nyhetsbrev, varor eller tjänster.

Arbetsuppgiften kan ta allt från en kvart till flera timmar beroende på hur mycket du skriver, hur mycket du har kunskap om sen tidigare, om du börjar med ett nytt ämne eller om du aldrig blir nöjd med vilka bilder du kompletterar texten med. Och då har vi inte ens börjat med den interna länkningen eller distributionen av vad du nyss författat.

2 – Schemalägga inlägg för senare publicering på Facebook, Instagram eller LinkedIn. Kan vara hur kreativt du vill eller så kör du en bulk-approach med manuell handpåläggning senare t.ex. kommentera med en lagom dos hashtags. Fördelen med schemaläggning är att de sociala flödena regelbundet förses med content. Det skapar en grund som du kan bygga vidare på med manuella inlägg dvs inlägg som du gör i stunden från din mobil för att visa på en aktuell händelse, ett event eller en känsla eller vad du äter till lunch.

3 – Berätta för Google via Search Console vilka inlänkande domäner som ska ignoreras. Detta är sajter, ofta auto-genererade spamsajter, som länkar till din webbplats. Det är skräplänkar som kan ha en negativ inverkan på din webbplats möjligheter att ranka optimalt. Arbetsuppgiften tar ca en halvtimma att göra om listan av spamsajter inte är superlång. Arbetsuppgiften tar längre tid om du avbryter för att blogga om vad webbmarknadsförare arbetar med.

4 – Åtgärda orsak till meddelanden såsom “Nya problem med Användbarhet på mobila enheter har upptäckts på webbplatsen” vilket kan vara en lång länk, ett typsnitt som är för stort, en bild eller något annat kring elementen på webbplatsen som inte lirar med de begränsade fönstren på mobila enheter som dina besökare använder. Vanliga fel är “De klickbara elementen sitter för tätt ihop” och “Innehållet är bredare än skärmen“.

5 – Författa ett blogginlägg om vilka arbetsuppgifter en webbmarknadsförare kan/bör/ska ägna sig åt.

6 – Kontrollera att pågående Facebook Ads-kampanjer fungerar som de ska och att de håller sig inom budget.

7 – Skapa “custom audiences” i Facebook Business Manager för senare bruk i kampanjer.

8 – Sätta upp UTM-taggar på externa länkar för enklare analys av trafikdata i Google Analytics.