Content om bilar är min specialitet. För mig är det lätt att spinna en idé om content kring bilen i sig, dess egenskaper, vad du kan uppleva när du kör bil, hur du kan tänka kring köp av bilen (finansiering, kontant etc), vilka konkurrenterna är osv osv.

Samma sak med resor. Ge mig ett dagsprogram och jag kan spinna fram content om resmålet, landet, regionen, vad som finns på platsen, vilka boendealternativ som finns, vilka aktiviteter du kan ägna dig åt på resmålet osv osv.

För dig kanske drejning är vad du ha lätt för att skriva om. Du är dessutom en fena på att fotografera och kan väva ihop allting. När din läsaren läser ditt content om drejning tar de på sig en osynlig kofta av kunskap. De omsluts av kunskap som de inte hade innan och de kommer att återkomma till dig när de söker mer.

Det är iallafall tanken.

Tänk dig ett garnnystan. Det är ett enda virrvarr av trådar. Men tillsammans formar alla trådar en helhet.

Det är samma sak med content.

Det kan upplevas som att content spretar, att det drar åt olika håll, att det ibland ligger nära intill annat content och ibland långt borta. Men tillsammans formar alla enskilda texter (content) en helhet.

Det är vad du ska ta fasta på.

Att komma etta på Google och därmed njuta av mer trafik än konkurrenterna, är att befinna sig mitt i nålsögat mellan en fråga och ett svar. Den som söker har en fråga, en fundering, en undran eller ett bekräftelsesökande inom sig. Du har svaret, lösningen och beskrivningen.

När du har svaret (42) på frågan är du en auktoritet. Det är du och ingen annan som i stunden är sanningssägaren. Skulle det mot förmodan vara så att sökaren tycker sig enbart ha funnit ett delsvar på sin fråga finns det tyvärr konkurrenter som kan komplettera. Om du inte, vill säga, gör ett riktigt bra jobb och skapar lite rum för tveksamhet kring ditt content.

Hur man gör content:

1. Välj ett brett ämne, som exempel tar vi bilar/fordon.
2. Börja dela upp, fast nedåt, bryt isär ämnet. Nu har vi personbilar.
3. Fortsätt bryta isär. Nu har vi kombibilar.
4. Fortsätt bryta isär. Nu har vi tyska kombibilar.
5. Fortsätt bryta isär. Nu har vi tyska kombibilar för 300 000 eller billigare.
6. Fortsätt bryta isär. Nu har tyska kombibilar för 300 000 kr som är begagnade.

Fortsätta bryta ner ämnet tills dess att du har 5-10 ämnen att skriva om. Börja med brainstorming, skriv allt som du kommer på och som du tycker ska finnas med i texterna. Komplettera med bilder och videos, egna eller andras. Blanda idéer och formatering på så vis som du finner bäst. Syftet är att skapa en grund för att kunna börja bygga upp igen.

Jag skulle bli förvånad om du inte ganska snart har en handfull texter om minst 500 ord. Jag skulle också bli förvånad om du så här långt i processen inte har uppslag i din hjärna för ytterligare 2-3 texter som spinner vidare på ämnet, kanske texter som kan fungera som bryggor över till texter som handlar om asiatiska bilar i samma prisklass.

Behöver jag fortsätta förklara? Nja, jag tror att du börjar få ett bra grepp om hur man skapar content. Utmaningen nu ligger i att förena innehållet med företagets marknadsplan. Content som inte syftar till att generera affärer kan du överlåta till Wikipedia att alstra. Du är förmodligen här för att du vill bli bättre på att skapa content, det är din arbetsuppgift?

Att skapa innehåll för gratis och betald konsumtion har varit mitt jobb i över 10 år. Jag är ingen journalist, bara en passionerad skribent som gjort bra affärer baserat på vad jag en gång i tiden valt att skriva om. Föga kunde jag ana att en bloggpost om WordPress skulle få en kommentar av en person som jag 1,5 år senare hade fakturerat sexsiffrigt.

  • Du kan inte veta exakt hur ditt innehåll kommer att tas emot i framtiden. Du kan gissa, luta dig mot sökordsdata eller fråga dina kunder om vad de googlade efter innan de ringde dig.
  • Du kan utifrån en marknadsplan skapa ett kluster av content som distribueras till dina intressenter, kalla leads som behöver värmas upp eller som en service till dina befintliga kunder. Säljer du bilar kan du via ett kundbrev sända tips på vad bilägare bör tänka på innan långkörningen, vintersemestern osv.
  • Du kan dessutom över tid lära dig om vad som driver trafik, vilket typ av innehåll som besökare återkommer till och ta det vidare därifrån. Läs gärna bloggposten om hur du kan använda Google Search Console för att bättra på ditt content.

Mercedes-Benz GLC 250 Coupé AMG Exterior


Du har läst ett blogginlägg hos Sennbrink Kommunikation som i praktiken är Björn Sennbrink – Anlita mig för WordPress-drift, WordPress-anpassningar och innehållsmarknadsföring på WordPress. Jag har arbetat med WordPress för småföretagare och ideella organisationer sen våren 2008. Ta kontakt via LinkedIn eller sänd ett mejl till konsult@sennbrink.se