Nyhetsbrev är en bra metod inom webbmarknadsföring. Du ges möjligheten att utbilda dina kunder och intressenter, så att de proppfulla med kunskap och inspiration anländer till webbplats. Här får du en kort introduktion till hur du kan ta reda på vilka nyhetsbrev som ledde till bäst resultat (flest besökare).

För att illustrera stegen fram till förståelse används MailChimp och Google Analytics. När du skapar ditt nyhetsbrev i MailChimp ges möjligheten att ändra en rad under Settings & Tracking:

Skapa ett Google Analytics-namn på din kampanj som du enkelt kan koppla med innehållet i ditt nyhetsbrev. Om du sänder många nyhetsbrev kan det förenkla ditt framtida arbete om du skapar en uppsättning t.ex. Brev-2019-01 för januari, där du byter ut 01 mot 02 för februari osv.

Nästa steg, kanske en vecka senare, är att logga in i Google Analytics. Gå till Acquisition > Campaigns och kolla i listan. Filtrera data för att finna t.ex. “Brev-2019-01” för att se data för den kampanjen.


Tack för att du valde Sennbrink Kommunikation som källa till kunskap om spårning av besökare från MailChimp till Google Analytics. Detta var en mycket kort introduktion för att visa på det breda urvalet av tjänster som Sennbrink Kommunikation erbjuder. Vill du ytterligare hjälp? Välkommen med din förfrågan: konsult@sennbrink.se eller via Björn Sennbrinks profil på LinkedIn.

1 svara

Kommentering är stängd.