Bra nyhetsbrev

Ett eller flera nyhetsbrev är en metod för att nå ut till kunder och intressenter. När målet är fler mottagare måste du börja med att säkerställa att ditt nuvarande nyhetsbrev är attraktivt. Det är alltför lätt att falla tillbaka i en bekväm position och börja sända samma sak i nyhetsbrev som i social media. Gör inte det.

Fler mottagare betyder att fler personer exponeras för ditt innehåll. Det ger iallafall i teorin ökade chanser att dina mottagare blir eller fortsätter att vara betalande kunder. Om du gör ett bra jobb med nyhetsbrev och kombinerar det med webbanalys i t.ex. Google Analytics kommer du att kunna se förändringar. Det kanske tar väldigt lång tid beroende på vad du säljer. Och där kommer vi in på vad jag vill säga i den här texten om nyhetsbrev:

  • Tro inte att alla som prenumererar på ditt nyhetsbrev automatiskt blir betalande kunder över en natt.
  • Tro inte att det räcker med några förträffliga reklambudskap för att dina mottagare ska köpa.
  • Tro inte att nyhetsbrev är en “easy fix” på dina problem att nå ut med dina erbjudanden.

Med de hårda orden: Låt oss gå vidare med att se hur du kan få fler mottagare av ditt nyhetsbrev.

Bjuder du på bra innehåll, som dina nuvarande mottagare gärna delar med sig av? Eller faller du tillbaka i bekvämlighet och trycker ut samma saker i nyhetsbrevet som i social media? Ser du dessutom på nyhetsbrevet som ännu en reklamkanal, som är nästa gratis jämfört med annonser?

Då tycker jag att du ska ta dig en funderare på varför du sänder nyhetsbrev. För när du sänder ett nyhetsbrev så förvaltar du ett förtroende. Om en mottagare inte gillar vad du sänder är det superenkelt att sluta prenumerera. Du måste tänka till ordentligt innan du börjar skapa och sända nyhetsbrev, så att du växer din lista med mottagare, inte tvärtom. För när du erbjuder något av värde ökar sannolikheten för att du får fler prenumeranter. Bra content tenderar att sprida sig på webben.

Här får du förslag på 4 saker du kan anamma för att locka fler att bli mottagare av ditt nyhetsbrev:

  1. Ett sätt att göra ett nyhetsbrev unikt är att jobba med rabattkoder. Mottagare av nyhetsbrevet ges rabattkoder inför deras köp. Du lämnar inte ut rabattkoden på Facebook. Bara i nyhetsbrevet.
  2. Ett annat sätt att göra ett nyhetsbrev unikt är att bjuda in på förhand till event. Mottagare av nyhetsbrevet ges 1-2 dagars försprång till ditt coola event. Du berättar inte om eventet i social media samma dag. Bara i nyhetsbrevet.
  3. En tredje metod för att göra ett nyhetsbrev unikt är att utbilda eller ge information till största delen. Vill dina mottagare få reklam eller vill de få något som är värt att läsa. Driver du en resebyrå kan t.ex. reseskildringar vara bra innehåll eller tips om vilka förberedelser resenären ska göra innan de reser. Driver du en bilhandel kan nyhetsbrevet innehålla rapporter från testkörningar, tips om vackra vägar osv.
  4. En fjärde metodik handlar om variation. Låt säga att du erbjuder en tjänst som går ut på att människor ska bli mer självsäkra i sociala situationer. Om du i varje nyhetsbrev har med en rad om köp, köp, köp, så minskar lusten att fortsätta vara mottagare. Istället bör du variera innehållet. Ett utskick är bara text, en berättelse om en händelse där du kom till insikt om hur placeringen av dina armar gjorde att du kände dig självsäker. Ett annat utskick är en text om hur du har en kurs där mottagarna kan signa upp för att bli mer självsäkra. Ett tredje utskick länkar vidare till en video där du får lära dig om whatever.

Om du bara sänder reklam, välj en annan kanal, t.ex. Google Ads eller Facebook Ads. Om du istället vill jobba upp en stabil relation med dina mottagare (av nyhetsbrevet), tänk på att ge mer än vad du “tar” och att hela tiden, genom riktigt bra content, påminna dina intressenter eller kunder om hur värdefullt det är för dem att fortsätta ta del av vad du publicerar.