Bra nyhetsbrev

Ett eller flera nyhetsbrev är en metod för att nå ut till kunder och intressenter. När målet är fler mottagare måste du börja med att säkerställa att ditt nuvarande nyhetsbrev är attraktivt. Det är alltför lätt att falla tillbaka i en bekväm position och börja sända samma sak i nyhetsbrev som i social media. Gör inte det.

Fler mottagare betyder att fler personer exponeras för ditt innehåll. Det ger iallafall i teorin ökade chanser att dina mottagare blir eller fortsätter att vara betalande kunder. Om du gör ett bra jobb med nyhetsbrev och kombinerar det med webbanalys i t.ex. Google Analytics kommer du att kunna se förändringar. Det kanske tar väldigt lång tid beroende på vad du säljer. Och där kommer vi in på vad jag vill säga i den här texten om nyhetsbrev:

  • Tro inte att alla som prenumererar på ditt nyhetsbrev automatiskt blir betalande kunder över en natt.
  • Tro inte att det räcker med några förträffliga reklambudskap för att dina mottagare ska köpa.
  • Tro inte att nyhetsbrev är en “easy fix” på dina problem att nå ut med dina erbjudanden.

Med de hårda orden: Låt oss gå vidare med att se hur du kan få fler mottagare av ditt nyhetsbrev.

Bjuder du på bra innehåll, som dina nuvarande mottagare gärna delar med sig av? Eller faller du tillbaka i bekvämlighet och trycker ut samma saker i nyhetsbrevet som i social media? Här får du förslag på saker du kan anamma för att locka fler att bli mottagare av ditt nyhetsbrev:

Ett sätt att göra ett nyhetsbrev unikt är att jobba med rabattkoder. Mottagare av nyhetsbrevet ges rabattkoder inför deras köp. Du lämnar inte ut rabattkoden på Facebook. Bara i nyhetsbrevet.

Ett annat sätt att göra ett nyhetsbrev unikt är att bjuda in på förhand till event. Mottagare av nyhetsbrevet ges 1-2 dagars försprång till ditt coola event. Du berättar inte om eventet i social media samma dag. Bara i nyhetsbrevet.

En tredje metod för att göra ett nyhetsbrev unikt är att utbilda eller ge information till största delen. Vill dina mottagare få reklam eller vill de få något som är värt att läsa. Driver du en resebyrå kan t.ex. reseskildringar vara bra innehåll eller tips om vilka förberedelser resenären ska göra innan de reser. Driver du en bilhandel kan nyhetsbrevet innehålla rapporter från testkörningar, tips om vackra vägar osv.

Du har alla möjligheter i världen att göra ditt nyhetsbrev attraktivt och värt att läsa.

En möjlig effekt av att erbjuda ett läsvärt nyhetsbrev är att fler vill bli mottagare.

Nu är du i mål.