Visst är det spännande att försöka ta reda på vilken alternativ karriär du kan jobba mot inför framtiden? Så tänker förmodligen en hel uppsjö av människor världen över, inte bara nu under rådande coronakris utan mest hela tiden?

Här om kvällen satt jag en stund tillsammans med min fru och gjorde ett Career Quiz, hos Princeton University. De om några måste väl ha koll på vilken utbildning som är rätt, utifrån sökfrågorna.

Det var riktigt bra frågeställningar att ta ställning(!) till. 25 frågor.

Det tog duktiga 10 minuter att göra klart. Tänk dig en besökare som stannar i 10 minuter på din webbplats (det är bra).

När jag klickade på “visa resultatet” kom inte resultatet upp. Istället ville de att jag skulle registrera mig.

WHAT?!

Så jag registerade mig med Facebook. Några sekunder senare kom svaret:

Inga skolor matchar!

Such waste, such waste…

Jag förväntade mig att få ett karriärtips, information om hur jag utifrån svaren på frågorna matchade utbildningar.

När du har ett formulär med flera frågor, som dina besökare googlar sig fram till, som de besvarar och ett där de förväntar sig ett svar…leverera svaret. Eller bekräftelsen på mottagen beställning, bokning, mötestid eller vad det än må vara.

Leverera!

Be inte besökaren, intressenten eller kunden om att de ska registrera sig OM du inte tydligt i början berättar att registrering krävs.

Jag har ingen data såklart men vad tror du om konverteringsgraden för ovanstående beskrivet formulär?

0,1% ?

Noll?


Du har läst ett blogginlägg hos Sennbrink Kommunikation som i praktiken är Björn Sennbrink – Anlita mig för WordPress-drift, WordPress-anpassningar och innehållsmarknadsföring på WordPress. Jag har arbetat med WordPress för småföretagare och ideella organisationer sen våren 2008. Ta kontakt via LinkedIn eller sänd ett mejl till konsult@sennbrink.se