HotJar – Värdefullt verktyg för databaserat beslutsfattande om förbättringar av webb

HotJar - Databaserat förbättringsarbete

HotJar är en av många riktigt bra tjänster online för dig som vill få data som grund för beslut om förändringar på din webbplats. HotJar finns i en begränsad gratisversion, tillräckligt för att du ska få smak för mer. Två alternativa tjänster Mouseflow och Zarget. Här ligger fokus dock på HotJar.

Sennbrink Kommunikation har varit professionell användare av HotJar sen våren 2015: Ett kunduppdrag handlade om att öka konverteringarna för en tjänst inom CV:s och rekrytering. Målet var att få läsare av en blogg att köpa en granskning. HotJar gav värdefull information om var besökarna placerade sin musmarkör och var de klickade mest. Baserat på heatmaps från HotJar gjordes en del justeringar av webbplatsen. Databaserat beslutsfattande.

Att vilja förändra och förbättra en webbplats är varje konsults våta dröm. Det finns alltid något som kan göras annorlunda.

Att bygga en webbplats är en sak. Att förvalta dess värde för en verksamhet kräver ständiga förbättringar. Här kommer HotJar in i bilden som ett komplement till t.ex. Google Analytics.

Att ta beslut om förändringar bör vara baserade på data. Inte på vad en av tusen kunder sa över en öl förra kvällen.

Inte baserat på vad du som företagare eller vad jag som konsult tycker vore bra.

Data först.

HotJar är en svit av tjänster: Heatmaps, Visitor Recordings, Forms Funnel Optimization, Polls, Surveys mm.Fortsätt att läsa om 3 av HotJar-svitens tjänster och hur du kan dra nytta av de i ditt förändringsarbete.

1) Heatmaps – Du bestämmer vilken webbsida som ska bevakas. Vänta till du har kanske 1000 besök. Återvänd till HotJar och öppna resultatrapporten.

  • Du kan se klick på en dator och “tap” på en mobilenhet.
  • Du kan se hot spots på din heatmap för var dina besökare rörde sin musmarkör (endast dator/desktop).
  • Du kan se var besökarna scrollade.
  • Och du kan se skillnaderna i allt ovanstående mellan dator/desktop, mobil och surfplatta.
  • Du kan såklart även exportera din heatmap för att kunna se skillnader över tid.
  • Gratisversionen av HotJar ger dig upp till 3 heatmaps aktiva samtidigt.

Baserat på data (heatmap) kan du nu göra förändringar. Har du t.ex. adderat en rubrik med en text som besökarna tolkar som en länk? Ändra rubriken, gör den klickbar.

Har du t.ex. adderat nytt innehåll på en sida utan att du ser någon interaktion? Prova att ändra färger, storlek, kontrastförhållande. Skapa en ny bevakning och återvänd senare.

Fördelen med att använda heatmaps som grund till beslut om förändringar är att du kan argumentera för din sak inför din chef. Det är inte ditt tyckande som ligger bakom förändring. Det är data.

Är du högsta chefen redan kan du känna att du tog rätt beslut. Du baserade ditt beslut på data, inte tyckande.

2) Visitor Recordings – Den här är lite creepy, kanske på gränsen till övervakande. Du spelar in dina besökares aktivitet på de sidor du valt att bevaka. När du återvänder till HotJar efter att ha samlat in inspelningar serveras du förutom ett videoklipp även; ingångssida, exit-sida, operativsystem, webbläsare, och skärmupplösning. Varje besökare tilldelas ett ID-nummer som du kan använda senare för att spåra en användare och dess beteende.

Att analysera inspelningar kan dra ut på tiden. Rekommendationen är att du använder det för specifika sidor där du har stort intresse av att se hur din webbplats används. Det kan t.ex. vara på en sida där det finns ett bokningsformulär.

Baserat på data (heatmaps och visitor recordings) har du nu ännu bättre data som underlag till beslut om förändringar på din webbplats.

3) Forms – Bevakning och spårning av formulär. Om vi tar det viktiga bokningsformuläret så ger HotJar Forms dig otroligt detaljerad data om hur dina besökare använder formuläret.

Du får till att börja med en konverteringsgrad. Hur många procent av alla besök till sidan där formuläret finns väljer att fullfölja? Du kan välja att använda konverteringsgraden som ett mått i ditt förändringsarbete.

Fler uppgifter du får via HotJar Forms är sekunder och hundradelar som en besökares markör är aktiv i ett inmatningsfält. Du får veta vilka inmatningsfält där det är mest vanlig att besökare avbryter. Läs mer i HotJar:s egna beskrivning av data du får i Forms.

För att arbeta framgångsrikt med HotJar krävs det att du har en förbättringsplan med definierade mål. Ska du bara öka antalet besökare kan du skippa HotJar och buda friskt på Google Adwords istället. Ska du istället försöka förstå dina besökare, lära känna deras behov och jobba långsiktigt med ständiga förbättringar är HotJar helt rätt.

Sammanfattning: HotJar har ända sen tjänsten var i beta fortsatt att leverera bra funktioner som stöd till ett sunt databaserat beslutsfattande om förbättringar av webbplatser. Gratisversionen fungerar bra för små verksamheter. Är du väldigt mån om att samla in mycket data, att spela in många tusen fler besökare och bevaka flera formulär – välj ett PLUS-konto för 29 euro per månad eller ett BUSINESS-konto för 89 euro per månad. Du kommer inte att ångra dig.