Marknadsföring av bilar till salu – Content bortom bilannonser

Innehålls-marknadsföring för bilhandlare

Content bortom bilannonser: Innehåll på en bilhandlares webbplats som sträcker sig bortom aktuella erbjudanden, prislistor, funktion för att boka service – Innehåll som ger bilköpare en utökad bild av det fordon de vill köpa.

SUVTEST (http://suvtest.se) grundades hösten 2013. Innehållet på SUVTEST är i huvudsak bilrecensioner. Ärliga recensioner. Ärlighet är viktigt.

Lika viktigt som ärlighet är att göra bra affärer. Tonläget på SUVTEST är bitvis kritiskt. En bilhandlare kan inte vara kritisk mot de produkter som säljs.

Att skapa content bortom bilannonser är inte svårt. Tänk på motortidningarna och motorbloggarna. En bil körs, bedöms, beskrivs, illustreras, fotograferas och valda delar spelas in i videoformat.

Att skapa icke-kritiskt och samtidigt ärligt content om bilar till salu är inte motsägelsefullt. Det handlar om att redogöra för fakta där vad som kommuniceras är relativt:

  • Relativt bilköparens budget (dyr/billig/prisvärd/mycket för pengarna)
  • Relativt bilköparens finansiering (privatleasing, betala kontant, inbyte, avbetalning)
  • Relativt bilköparens behov av utrymme (en småbil som är rymlig för sin klass)
  • Relativt bilköparens behov av motorstyrka (en stor motor kan bidra till bra körbarhet med husvagn påkopplad)
  • Relativt bilköparens behov av image (en tuff liten bil, en robust SUV, en praktisk kombi)
  • Relativt bilköparens önskemål om totalekonomi (stabilt andrahandsvärde, stor motor behöver inte jobba så hårt, garantier, servicekostnader)

Att skapa icke-kritiskt och samtidigt ärligt content om bilar till salu varar även efter att bilen sålts. Google uppskattar innehåll som finns kvar online, en bilannons tas bort direkt.

Att skapa icke-kritiskt och samtidigt ärligt content om bilar till salu gör att en bilhandlare står ut i mängden. Ja, det finns marknadsplatser (BytBil m fl) och finns det Google för de som vill ha mer kunskap innan de handlar.

De som vill ha kunskap om bilar innan ett köp hänvisas till motorpressen – Den i Sverige relativt lilla grupp människor vars jobb det är att testa nya bilar, att begagnattesta äldre modeller och att bjuda läsare på kunskap innan köp.

SUVTEST tillsammans med de andra så kallade motorbloggarna som finns i Sverige är en ypperlig källa till kunskap för bilhandlare som vill utöka sin marknadsföringsmix. Här finns dedikerade skribenter som är redo att producera content för bilhandlare bortom bilannonserna. Ska vi köra igång? Skriv till konsult@sennbrink.se