Sååå…..vad jobbar du med?

Navigatör på den digitala oceanen

Jag är frilansande konsult inom webbmarknadsföring, brukar jag svara på frågan om vad jag jobbar med. Nu senaste i konversationer med ett par nya ansikten under LunchIn i Örebro.

LunchIn, för dig som inte känner till det, är sammankomster där LinkedIn-användare med vänner äter lunch. Det är lite som TweetUps-sammankomster var för 10 år sen, om du var med på den tiden. Förutsättningslösa möten över en bit mat som de flesta är sugna på mitt på dagen.

Jag har varit på två LunchIn och kommer säkert att gå på flera i framtiden. För en frilansande konsult är det guld värt att få träffa andra, potentiella kunder, i en relativt avslappnad miljö. Det vi har gemensamt är att vi vill ta vår LinkedIn-aktivitet ett steg framåt och mötas i verkligheten.

Lästips: Konkreta saker du kan göra för att förbättra din LinkedIn-profil och aktivitet

Vad jobbar du med?

Jag har fått frågan och jag har ställt den. Det som yttrats har varit både säljande och informativt. Informativt i den meningen att jag inte omedelbart tänkt “wow, det här kan jag ha nytta av” och säljande i den meningen att jag direkt tänker tankar om hur min nya bekantskaps tjänster kan hjälpa mig.

Inte sällan har jag själv haft möjlighet att utveckla mitt svar:

  • Att jag hjälper småföretagare med digital marknadsföring.
  • Att jag primärt arbetar med ägarledda småföretag med få eller inga anställda, med deras digitala marknadsföring.
  • Att jag specialiserat mig på att använda WordPress-baserad webb som mål för digital marknadsföring på uppdrag (eller som anställd) för ägarledda småföretag med få eller inga anställda.

Såååå…vad jobbar du med?

Nu är lunchen snart uppäten och det är dags för kaffet. Har jag inte redan bytt sittplats och om personen jag talar med faktiskt verkar lyssna kan jag börja lista saker jag arbetar med dag-till-dag. Fast det är sällan avgörande. Att lära sig social media, nyhetsbrev och sökannonsering är inga konstigheter.

Det som gör mig unik är den personliga kontakten. Anlita mig och du slipper växeltelefonisten, projektledaren och “teknikern”. Jag har dessutom nischat mig in på innehållsproduktion (på WordPress) snarare än att jag kodar teman och plugins. Det senare brukar vara alltför invecklat för en del av mina kunder. De vill inte veta hur jag jobbar utan vilka resultat jag kan leverera.

Såååå…vad kan du leverera?

Resultat som bygger på målbilder som vi tillsammans arbetar fram. Du kanske vill se en cool hemsida. Eller så vill du se att alla timmar med text- och bildredigering samt publicering och distribution ger dig mätbara mål. Eller så vill du ha en publiceringsplan för social media och en modell för uppföljning över en längre tid, för att se vilken typ av innehåll som leder till mest engagemang?

  1. På mitt senaste jobb har jag t.ex. bidragit till att öka den organiska trafiken från Google med ca 50% jämfört med föregående år och över 100% jämfört med 2016.
  2. Jag har tack vare veckovis kontroll av Google Analytics kunna argumentera för en ökad betald marknadsföring av inlägg på Facebook, eftersom trafiken därifrån tenderar att nå uppsatta mål.
  3. Konverteringsgraden för ett formulär visade sig vara mycket låg. För att lära mig mer om det formuläret flyttades det från en sida med visserligen relevant och kompletterande information. Vi visste inte om sidan besökts för formulärets skull eller för att få informationen. I ett senare steg analyserades formuläret i sig. Det i sin tur ledde fram till att ett mycket kortare formulär började användas, för att få kontakt med kunden tidigare, innan de hade fyllt i det långa formuläret, som många lämnade innan det skickades.
  4. En företagare hade börjat jobba fram ett nytt koncept och ville presentera tjänsten med en enkel webbplats. Jag skalade ner allt till ett minimum och levererade en enkel och mobilanpassad webbplats på WordPress för under 4000 kr + moms.

Sååå..hur får jag del av detta?

En bra början, om du befinner dig i Örebro med omnejd, är att du connectar med mig på LinkedIn och stämmer träff med mig på nästa LunchIn. Eller så drar du ett mejl till konsult@sennbrink.se så tar vi det därifrån.

Du får del av min kompetens genom att betala för min förmåga att styra upp och styra rätt på de digital oceanerna, där du kanske gjort tappra försök att finna rätt riktning. Nu behöver du en navigatör, styrman eller trumslagare så att din skuta kan komma på rätt köl igen!