SEO-texter med rost i fokus

Standardtipset för SEO-texter är att hitta eller identifiera ett sökord eller en sökfras och bygga vidare på det. Min erfarenhet är att det finns andra sätt att skapa topprankande texter, som besvarar de frågor som Google-användare ställer, utifrån befintlig data utan att du behöver spendera en krona på Google Ads. Bara en sån sak.

Så här tänker jag: Om du driver en bilverkstad säljer du kanske tjänsten rostlagning. Bilägare kommer till dig för att du ska slipa ner rosten, måla på rostskydd och lacka. Inga konstigheter. Om det inte vore för att rost tenderar att komma tillbaka. Du som bilmekaniker kan sälja tjänsten men måste förmodligen göra det utan garanti och då kan en lika gärna göra jobbet själv. Det är nämligen inte svårt att slipa rost, bara väldigt tråkigt. Det tar bra många timmar i garaget med vinkelslipen och vad bättre då än att vara innehavare av en motorblogg samt skapa en guide på ämnet?!

CARTESTR.com är en motorblogg under Sennbrink Kommunikation som under 2020 har tre spår: Allmänna motornyheter/personbilar, SUV:ar och vår familjebuss. SUVTEST som rankade jättebra i många år tappade över en natt 50% av besökarna och 75% av intäkterna. Det ledde till en nedläggning och att innehållet återuppstod på CARTESTR.

På CARTESTR finns det även en sektion som handlar om ägande och underhåll av en familjebuss. Det är vår familjs minibuss. 20 år gammal Volkswagen Caravelle med den ovanliga VR6:an under huven. Plats för åtta. En perfekt familjebil och bilen har tjänat oss väl sen vi köpte den av ett dödsbo i november 2017.

Familjebussen (som heter Hjulius) hade inför vårt köp stått utomhus mellan de årliga besiktningarna. Det säger sig självt att rosten kommer om man gör så med en bil. Rostlagning stod alltså på agendan den stekheta sommaren 2018. Vinkelslip lånades, visir och munskydd inhandlades liksom rostskyddsfärg, spackel, färg och klarlack. Jobbet gjordes och texten skapades.

Poff! Det tog bara några veckor för att texten skulle börja klättra på Google. Ett halvår senare rankade texten etta på Google och nu 1,5 år senare ligger texten fortfarande i topp.

Under en period dök texten upp som “Utvalt innehåll”, där Google “lånar” en del av innehållet så att en användare kan läsa utan att besöka CARTESTR. Trots det så fortsatte trafiken komma och nu närmar vi oss våren 2020, trafikökningen kommer åter som ett brev på posten.

Kul för dig, men hur skriver man bra SEO-texter?

Det finns ingen absolut guide som säger gör A så händer B. SEO är kvalificerade gissningar som lutar sig mot erfarenhet, omvärldskoll och massor av data. Du kan skriva en text om rostlagning men om du inte publicerar den i rätt kontext kanske den inte rankar i topp. Jag kan skriva en text om bromsbyte, publicera den i rätt kontext och undra varför texten inte rankar.

Det här funkade på CARTESTR: Google Search Console

Nyhetens behag, är en verklighet för oss som arbetar med att ständiga ranka bättre eller att bibehålla placeringar på Googles sökresultatsidor. Det finns inget svar i stil med “ja, så är det” men min upplevelse är att Google initialt ger nya texter en skjuts uppåt, låter texten ranka hyfsat ett tag och om ingen klickar så sjunker texten på sökresultatsidorna. För att motverka att din text tappar i ranking kan du använda data ur Google Search Console (Webmaster Tools) för att jobba med ständiga förbättringar.

Du ska dock inte stoppa in massa sökord eller sökfraser i din text bara för att de används av andra när de söker efter något som din text besvarar. Tänk istället ett varv till och börja med att komplettera texten:

  • Jag listade ovan olika saker som jag köpte för att göra rostlagningen. Den inköpslistan blev en egen text med kommentarer om varför jag t.ex. valde en vara framför en annan.
  • Jag tittade i Google Search Console efter ord och halva meningar (sökfraser) som jag på ett bra sätt kunde stoppa in i den ursprungliga texten, utan att det blev onaturligt.
  • Jag skrev vid ett tillfälle om inledningen av texten för att bättre tala till “user intent” dvs anledningen till sökningen och hur min text mötte den anledningen.

Det här är bra för att ha koll: Google Trends

Många, men inte alla, vet att Google kan ge dig en fingervisning om hur olika söktermer rankar över tid i olika delar av landet. Google Trends är ett underskattat verktyg och jag ska erkänna att jag inte använder det så ofta som jag borde. För texten om rostlagning visar data (just nu, mars 2020) en stigande trend för “laga rost”. Det är ett mönster som är återkommande, utifrån data från de senaste fem åren.

På våren i april-maj är snön borta och när salten är bortspolad blottar sig rosten. På våren är det dessutom lite trevligare att jobba i ett kallgarage eller utomhus. Det två faktorerna kan förklara varför fler söker efter “laga rost” på Google. Data i Google Trends visar dock inget kausalt samband, bara en fingervisning som sagt.

OK, hur går jag vidare?

Du sätter dig ner och gör det tråkiga innan du gör det roliga. Du skriver dina texter, publicerar, kollar av Search Console, förbättrar, ber om länkar och kompletterar vad du redan publicerat. Du kollar hur du rankar och ibland är det glada miner, ibland behöver du jobba vidare utifrån data, erfarenhet och vad andra bloggat om på ämnet SEO-texter.

Vill du ta detta till nästa nivå kan du börjar spendera pengar på Google Ads. Då får du efter ett tag mer data, om söktermer som använts för att genererar visningar av och klick på dina annonser. Men som jag visat på ovan behöver du inte spendera pengar om du inte vill.


Du har läst ett blogginlägg hos Sennbrink Kommunikation som i praktiken är Björn Sennbrink – Anlita mig för WordPress-drift, WordPress-anpassningar och innehållsmarknadsföring på WordPress. Jag har arbetat med WordPress för småföretagare och ideella organisationer sen våren 2008. Jag arbetar 2020 som digital marknadsförare av paketresor mot en primärt senior målgrupp. Ta kontakt via LinkedIn eller sänd ett mejl till konsult@sennbrink.se