Vad är Instagram Branded Content?

Vad är Instagram Branded Content?

Du som använder så kallade “influencers” i din social media-marknadsföring känner sannolikt till att den som förmedlar ditt budskap ska märka det som sponsrat. Det är marknadsföringslagen som säger att marknadsföring ska utformas så att det tydligt framgår att något är marknadsföring och vem som står bakom den, vem som är avsändare.

Instagram har under det senaste kvartalet rullat ut en funktion som de kallar för Branded Content. Det är “innehåll från en upphovsperson eller publicerare som visar eller påverkas av en affärspartner för ett värdeutbyte (exempelvis där affärspartnern har betalat upphovspersonen eller publiceraren).”

Konsumentverket: “Marknadsföring i sociala medier och bloggar

Branded Content är samma sak som att sponsrade blogginlägg hos en bloggare märks som marknadsförda, sponsrade eller “i samarbete med”. En IG-användare ska alltså berätta för sina följare att det de skriver om, tycker bra om och rekommenderar deras följare att köpa, är marknadsföring.

  • Du som är “vanlig” användare av Instagram (IG) kan under avancerade inställningar i postnings-processen tagga ett företagskonto på IG, för att visa dina följare att det du publicerar är sponsrat eller “i samarbete med” respektive företag.
  • Du som samarbetar med IG-användare, kalla de influencers om du vill, kan godkänna “dina” användare i förväg. Om du inte gör det måste du godkänna varje taggning kring samarbete.
  • Du som representant för ett varumärke eller företagskonto kan ta bort taggen från en användares publicering på Instagram.

Läs mer om Branded Content på Instagrams hjälpsida: https://help.instagram.com/116947042301556