Google är bäst på sök. Inget snack om saken. Men hur bra är du med din WP-webb egentligen på sök?

Jag talar om sökfunktionen som finns på din webbplats. Den interna sökfunktionen.

Som kan göras så mycket bättre!

via GIPHY

Ett problem som många WP-webbare (SAOL nästa?) brottas med är hur allt relevant och riktigt bra content på webbplatsen ska komma så många som möjligt till nytta.

WordPress har ett inbyggt stöd för interna sökningar. Men sökresultatet visas i datumordning, oavsett vilket sökord som används. Det är inte relevant.

via GIPHY

Idag ger jag dig ett par tips på hur du kan förbättra den interna sökfunktionen. Du behöver bara investera några minuter i att läsa min text och sen är du redo att fortsätta med ständiga förbättringar av din WP-webbplats!

Jag som ger dig de här tipsen heter Björn. Jag har jobbat med WordPress sen våren 2008. Företagare, entreprenörer och ideella aktörer har anlitat mig för att bygga helt nya WP-webbplatser, komma med goda råd, leverera utbildning och över tid inspirera till att arbeta med ständiga förbättringar av digital marknadsföring oavsett om det kretsat kring kommersiella produkter eller t.ex. digitala tjänster för kommunikation av budskap.

via GIPHY

Relevanssi är ett plugin för din WP-webb. Tillägget finns i en begränsad gratisversion och en utökad betalversion. Du får fullgod funktionalitet med enbart gratisversionen och i den här texten får du ett tips på hur du kan ge dina besökare/användare ett relevant sökresultat.

För dig som är helt ny som admin för en WP-webb kanske du inte vet att den interna sökfunktionen kan utökas? Som standard listas sökresultat i datumordning och det finns en uppsjö tillägg som tweakar detta inkl. “instant results” dvs att tekniken AJAX används för att uppdatera innehållet på en sida utan omladdning av samma sida.

Relevanssi låter dig bestämma en vikt som ett inläggs eller en sidas titel, innehåll, kategori och taggar ska ha. När en besökaren gör en internsökning kommer Relevanssi att filtrera sökresultatet. Istället för att visa alla inlägg och sidor sorterade efter vilket datum de publicerades, listas det mest relevanta sökresultatet och det är du som avgör vad som är mest relevant!

Tips för Matchning av sökord:

Du kan välja att låta Relevanssi servera sökresultat där sökordet matchar Hela ord, Del av ord, eller Del av ord om Hela ord inte finns. Inställningen hittar du “wp-admin/options-general.php?page=relevanssi%2Frelevanssi.php&tab=searching”.

  • På mitt förra jobbs webbplats såldes resor (jag är inte vara frilansare, jag har varit anställd också).
  • Inställningen i Relevanssi för matchning av sökord var Del av ord.
  • En sökning efter usa resor gav sökresultat som inkluderade Kina…

Visst, en person som vill köpa resor till USA kan ha en tanke om att även resa till Kina. Men troligen inte. Det troliga är att personen som söker efter “usa resor” vill ha ett sökresultat som länkar vidare internt till content om USA-resor, inte Kina-resor.

Om matchningen är inställd på Hela ord kommer Relevanssi bara att visa sökresultat där innehållet på din WP-webb matchar sökordet. Det vill säga: En sökning på “kransbjörn” kommer bara att visa innehåll som innehåller det fristående ordet “kransbjörn”, inte “kransbjörnelisa” eller någon annan variant som innehåller “kransbjörn”.

Om matchningen istället är inställd på Del av ord kommer Relevanssi att visa sökresultat, utifrån sökordet “kransbjörn”, som inkluderar “kransbjörnelisa” eftersom det ordet till viss del består av sökordet:

Relevanssi Matchning: Del av ord

Tips för optimering av WP-interna sökfunktionen

Relevanssi är sannolikt en del av helheten som utgörs av din WP-webb. För en allt igenom optimerad webbplats och i förlängningen en webbplats som möter behoven hos dina besökare, kommer du att behöva testa inställningarna och finna den setup som möter dina unika mål.

För någon kan Hela ord vara den enda rätta inställningen. För andra kan Del av ord kännas mer relevant. För somliga kan Del av ord om Hela ord inte matchas, vara rätt val. För en del är det viktigt att sökresultatet visar något, även om något är irrelevant, för att undvika att besökare vänder i dörren om de inte får träff på vad de sökte.

OBS: Om du sätter inställningen till Hela ord och även sätter standardoperatören till AND snarare än OR kan det leda till ett nollresultat.

Du kan inte konkurrera med Google när det kommer till att finna det mest relevanta sökresultatet men Relevanssi lyfter ditt internsök bortom WP-standarden (att lista resultatet i datumordning).


Du har läst ett blogginlägg hos Sennbrink Kommunikation som i praktiken är Björn Sennbrink – Anlita mig för WordPress-drift, WordPress-anpassningar och innehållsmarknadsföring på WordPress. Jag har arbetat med WordPress för småföretagare och ideella organisationer sen våren 2008. Ta kontakt via LinkedIn eller sänd ett mejl till konsult@sennbrink.se